moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
WSPÓŁCZESNE STRATEGIE KSZTAŁCENIA GEOGRAFICZNEGO
WSPÓŁCZESNE STRATEGIE KSZTAŁCENIA GEOGRAFICZNEGO
Strategies in Contemporary Geographical Education

Kod przedmiotu: 1208 BGgF SKG
Formuła przedmiotu: wykład
Typ przedmiotu: fakultatywny
Semestr(y): zimowy
Liczba punktów ECTS: 1
Liczba godzin w semestrze: 15
Język nauczania: polski
Wykładowca: dr Paweł Wojtanowicz - Pracownia Dydaktyki Geografii
Wymagania wstępne: zaliczenie kursu z zakresu dydaktyki geografii
Cel nauczania: kształcenie umiejętności dobierania strategii kształcenia geograficznego w zależności od potrzeb ucznia współczesnej szkoły
Program nauczania: Wyzwania szkoły XXI w. wobec „Generacji Y”. Twórcza postawa jako element kompetencji zawodowych nauczyciela. Aktywizujące metody i techniki nauczania-uczenia się geografii. Grupowe i zespołowe formy pracy – skutecznym środkiem aktywizacji uczniów. Style nauczania – style uczenia się. Indywidualizacja procesu kształcenia. Aktywizacja sfery emocjonalnej ucznia w procesie edukacji geograficznej. Techniki integracji zespołu klasowego. Holizm w edukacji geograficznej.
Metody i formy oceny pracy studenta: bieżąca ocena na zajęciach, projekt zaliczeniowy
Zalecane lektury i materiały pomocnicze: Bonstingl J. J., 1999: Szkoły Jakości. Wprowadzenie do Total uality Management. Wyd. CODN, Warszawa; Chałubińska A., 1959: Różne drogi nauczania geografii. PZWS, Warszawa; Cooper P. J., Sprawne porozumiewanie się. Wyd. CODN, Warszawa; Gołębniak D., Teusz G., 1999: Edukacja poprzez język. Eyd. CODN, Warszawa; Hamer H., 1994: Klucz do efektywności nauczania – poradnik dla nauczycieli. Wyd. Veda, Warszawa; Kruszewski K. (red.), 1994: Sztuka nauczania. PWN, Warszawa; Pulinowa M. Z., (red.), 1996: Człowiek bliżej Ziemi. WSiP, Warszawa; Taraszkiewicz M., 2000: Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Wyd. CODN, Warszawa; Taraszkiewicz M., 2001: Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pelna ludzi. Wyd. ARKA, Poznań.
Uwagi: